vectrum transparent

 Uppkörningen - Manöverdelen

1.
Provet börjar med upprop och legitimationskontroll. Kom därför ihåg att ha med dig ditt ID, annars slutar din resa här. (That's a way to spend 1650 kronor...)
I samband med uppropet förklarar förarprövaren hur det kommer att gå till. Helt enkelt det som vi valt att visa på denna sida.
Ni kan vara flera som kör upp samtidigt. Den som kör följer med förarprövaren. Dem som väntar på sin tur sitter kvar i väntsalen.

2.
När det är din tur börjar du med en del av en säkerhetskontroll
. Uppgiften får du av förarprövaren. Det kan även komma en eller flera kontrollfrågor kring det ämne du fått, exempelvis konsekvenser om något är fel. Om du gått vår Garagelektion skall detta gå utan problem.

3.
Därefter skall du leda motorcykeln i den såkallade T-korsningen eller "Garaget". Du får då inte nudda linjerna med däcken. Du själv får alltså gå på och utanför linjerna hur mycket du vill. När du är klar står du vid någon av A-punkterna som du ser på ritningen nedanför. När du är klar med ledningsmomentet ställer du ner hojen på stödet och visar att du är klar.
Dags att hoppa på cykeln. Du skall nu krypköra så långsamt som du kan för att visa att du kan balansera med en motorcykel och att du har rätt teknik när du krypkör.
Linjen till höger på ritningen talar om hur långt du får köra. Du får alltså inte passera linjen i längsled i banan, men du kan utnyttja bredden!

Lågfartsbanan går till på följande sätt: "Runda enkel, stanna mellan dubbla konor." Den här banan kan också köra spegelvänd. Du gör två stop. Efter att du vänt och är påväg tillbaka till punkt A, gör du inga fler stop förrän du är framme vid slutet.

4.
Efter lågfartsdelen är det dags för högfartsbanan.
A - Hämta sats (du har ca 50-60 meter på dig att komma upp i fart)
B - Du skall köra i minst 50km/h när du passerar den första porten vid den blå pilen.
C - Behåll din fart och kör slalom som på ritningen.
D - När du har 2-3 konor kvar saktar du ner och förbereder dig för en vändning. Vändningen skall göras innanför linjerna i slutet av banan.
E - Efter din vändning är det dags att komma upp i fart igen, gasa på för att komma upp i fart samtidigt som du kör slalom tillbaka.
Du skall komma upp i 50km/h igen
innan du når bromspunkten.
F - Avsluta med en hård och effektiv inbromsning till stillastående.

5.
Det sista du gör är två bromsprov. Du bromsar från 70km/h på första bromsningen och 90km/h på andra. Bromsningarna skall vara hårda/effektiva, kontrollerade med rätt teknik till stillastående.



Skulle du få underkänt på någon del får du ett försök till på dig att rätta till ditt misstag.
Förarprövaren förklarar alltid varför ett moment är underkänt, var därför noga med att lyssna på VAD du skall rätta till!
Om du inte hört eller förstått anledningn, fråga igen!

Nedan finns en film som visar hela trafikverkets manöverdel på körprovet:

 Uppkörningen - Trafikdelen

För att få göra trafikdelen måste du först ha blivit godkänd på manöverbanan. Den del som förklarades ovan.

När du kör i trafik följer förarprövaren efter dig med egen motorcykel (i undantagsfall bil). Han/hon guidar dig via radio och kontrollerar din körning. Du kör i ca 30-40 minuter i blandade områden. Vilka områden det är bestämmer förarprövaren där och då. Det går inte att veta innan provet vilken väg just du kommer att få köra.

För att få godkänt på provet ska du:
  1. Köra trafiksäkerhet - ta rätt beslut vid rätt tillfälle.
  2. Ha en god manövreringsförmåga av motorcykeln
  3. Kunna och följa trafikregler
  4. Köra miljövänligt efter rådande situation, att du t.ex.väljer rätt växel i rätt farter, att du inte stannar i onödan m.m.
Tänk på att det görs en helhetsbedömning av din körning. Du skall alltså inte köra perfekt och felfritt, små misstag är tillåtna. Det handlar mer om vad det är du gjort fel och vilka konsekvenser det kan få. Att t.ex. glömma blinka kanske ena stunden kan vara helt ofarligt men i ett annat läge kan det skapa missförstånd.

När du kommer tillbaka från körningen får du reda på ditt resultat. Är din körning godkänd har du körkort och du får köra själv!

Om du inte blir godkänd förklarar förarprövaren varför. Var noga med att ta till dig vad som sägs så du vet vad du skall träna på innan du kommer till en ny uppkörning.